Ahad, 26 Julai 2015

Perpindahan Besar Wildebeest, Serengeti

Kumpulan wildebesst sebahagian daripada 1.3 juta ekor di Serengeti.

Wildebeest atau juga dikenali sebagai gnu atau wildebai merupakan genus antelopes (Connochaetes) dari kumpulan family Bovidae termasuk juga lembu, kambing, biri-biri dan lain-lain yang mengandungi 135 spesis kesemuanya. Keunikan mengenai haiwan ini adalah penghijrahan besar-besaran yang dilakukan sepanjang tahun merangkumi jarak sejauh 2,900 kilometer (1,800 batu). Penhijaran besar ini turut disertai oleh kumpulan haiwan-haiwan yang lain termasuk kuda belang, Grant’s gazelle, Thompson gazelle, eland dan juga impala.


Peta penghijrahan wildebeest.

Dengan jumlah mencecah sehingga 1.3 juta wildebeest kumpulan ini perlu terus bergerak sepanjang tahun ke kawasan baru yang mempunyai rumput yang lebih segar untuk dijadikan makanan kepada kumpulan wilderbeest ini. Walaupun ia merupakan penghijrahan yang terus berlaku sepanjang tahun, pergerakan kumpulan ini turut dipengaruhi oleh taburan hujan yang memastikan rumput-rumput baru dapat tumbuh dengan subur di dalam kawasan Taman Negara Serengeti dan juga Masai Mara.

Penghijrahan besar-besaran ini amat penting kepada keseluruhan hidupan di kawasan tersebut bukan hanya untuk spesis wildebeest sahaja malah haiwan-haiwan pemburu lain seperti singa, cheetah, buaya juga hyena. Antara saat yang paling mencabar dalam penghijrahan ini adalah ketika wildebeest perlu menyeberangi sungai yang dipenuhi buaya. Walaupun buaya mungkin menyambar wildebeest ketika menyeberang, adakalanya kematiannya adalah disebabkan kesesakan berhimpit atara satu-sama lain.


Musuh utama ketika menyeberangi sungai.
Badak air juga mungkin boleh menyebabkan kematian wildebeest.
Satu serangan cukup mengakibatkan keadaan panik tidak terkawal.

Kumpulan wildebeest ini menyeberang sungai di antara bulan Julai iaitu selepas musim mengawan di antara bulan Mei dan Jun. Ini bermakna semasa menyeberangi sungai tersebut hampir 90% daripada wildebeest betina di dalam keadaan bunting. Bagi memastikan mereka mendapat sumber makanan rumput segar di kawasan Masai Mara mereka terpaksa menyeberangi sungai yang kemungkinan boleh menyebabkan mereka menemui maut.


Wildebeest melompat dari tebing sungai.

Setelah berada di bahagian utara iaitu di Masai Mara, kupulan wildebeest ini akan bergerak semula ke Selatan menghala kembali ke Serengeti di mana mereka akan melahirkan anak-anaknya pada akhir bulan bulan Januari. Kira-kira sekitar 400,000 anak wildebeest dilahirkan setahun. Dari jumlah ini 2 dari 3 ekor anak wildebeest akan mati menjelang penghijrahan berikutnya ke Masai Mara pada tahun tersebut.

Fenomena penghijrahan besar-besaran ini sememangnya merupakan antara perkara yang menakjubkan dalam alam semulajadi. Namun begitu ia merupakan salah satu penghijrahan daripada banyak sekali penghijrahan yang dilakukan oleh haiwan-haiwan di serata dunia daripada haiwan terbesar ikan paus, sehinggalah kepada haiwan sekecil seranggga turut melakukan penghijrahan.









Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog