Rabu, 15 Julai 2015

Ikan Air Tawar Paling Ganas dan Mengerikan

Hydrocynus goliath
Tengkorak kepala ikan Goliath Tigerfish (Hydrocynus goliath).

Goliath tigerfish atau Hydrocynus goliath bukanlah merupakan ikan air tawar yang terbesar namun saiznya jauh lebih besar daripada ikan piranha dan giginya juga jauh lebih menyerlah. Hanya terdapat di sekitar Lembangan Congo jadi ikan ini tidak dikenali oleh kebanyakan manusia – ia juga merupakan berita baik kepada manusia.

Goliath tigerfish juga dikenali sebagai ‘giant tigerfish’ atau nama tempatannya ‘mbenga’antara ikan pemangsa di perairan air tawar di Afrika. Hanya setakat ini ia lebih popular dipancing di persekitaran Lambangan Congo di beberapa sungai seperti Sungai Lualaba, Tasik Upemba dan Tasik Tanganyika. Jadi ikan ini tentulah dapat bergerak di sepanjang sungai-sungai yang mengalir masuk atau keluar dari tasik-tasik tersebut.

Walaupun ikan ini terdapat di Lembangan Congo, ia masih mempunyai beberapa spesis terdekat antaranya H. Vittatus dan 3 lagi spesis yang tidak diklasifikasikan. Kesemua spesis ini didapati mendiami Tasik Tanganyika. Sekiranya ikan-ikan tidak dipindahkan oleh manusia, maka ia akan terus kekal di sana dan mengimbangi ekosistem di dalam habitatnya.


Jeremy Wade dengan dari rancangan 'River Monsters'.

Ikan goliath ini mempunyai 32 gigi yang amat tajam dan menggerunkan boleh mencapai ukuran sehingga 1 inci panjang. Manakala saiznya sendiri boleh mencecah sehingga 1.5 meter (4.9 kaki) dengan berat sehingga 50 kilogram (110 lb). Gigi yang tajam ini sudah semestinya boleh mengakibatkan kecederaan yang serius kepada manusia disamping tabiat ikan itu sendiri yang sememangnya berkelakuan ganas. Usia sebenar ikan ini tidak diketahui namun di dalam kurungan ia boleh mencapai usia antara 10 – 15 tahun.

Ikan goliath memburu ikan-ikan lain dan akan menyerang dengan ganas seperti juga piranha. Ia boleh mengakibatkan seekor ikan sembilang (catfish) seberat 60 lb terputus dua akibat seranggan ganasnya. Bukan itu sahaja, ia juga turut menyerang buaya dan manusia. Jadi, mungkin itulah antara punca mengapa ia hanya terdapat di kawasan yang begitu kecil taburannya – kita bertuah!


Gigi-gigi ikan Goliath tigerfish yang tajam.

Seperti yang dipaparkan di dalam rancangan ‘River Monsters’ di mana ikan ini pernah ditangkap oleh ‘host’-nya iaitu Jeremy Wade merupakan ikan yang menjadi buruan ramai kaki pancing. Malah bagi mereka yang berminat untuk menyertai ekspedisi memancing di Goliath tigerfish di Congo boleh mengikuti rombongan ekspedisi ke sana mengikuti laman web ini; goliathtigerfishing.com


Mungkin masih terdapat banyak misteri tersembunyi di sebalik pengenalan ikan-ikan ini dari taburannya mahupun spesis lain yang tidak diketahui manusia. Seperti biasa, walaupun ikan ini ganas, merbahaya atau apapun sekali sifatnya, ia mempunyai fugsi-fungsi tertentu yang mungkin tidak kita fahami – semoga ia akan terus kekal di habitat asalnya.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog