Rabu, 22 Julai 2015

Siapakah Optimus Prime?

Peter Cullen merakamkan suara bagi Optimus Prime.

Optimus Prime merupakan watak utama kepada filem animasi Transformers yang kemudiannya bukan sahaja diadaptasikan ke dalam ‘video games’ malah muncul sebagai antara fanchise filem Box-Office yang paling popular di dunia. Mula diperkenalkan awal tahun 1980-an dengan gabungan dua syarikat permainan iaitu Hasbro (Amerika) dan Takara Tomy (Japan). Populariti rangkaian permainan ini mendapat sambutan berterusan sehingga ke hari ini dan Transformers bukan sahaja popular di kalangan kanak-kanak, malah juga dewasa.

Dua nama terpenting dalam mereka konsep Transformers adalah Jim Shooter dan  Dennis O’Neil yang dipertanggungjawabkan oleh Hasbro di mana, nama “Optimus Prime” diberikan sendiri oleh O’Neil. Watak-watak lain di dalam rangkaian Transformers pula diberikan nama oleh Bob Budiansky termasuk ciri-ciri unik mereka.

Namun begitu sebagai watak yang paling popular di dalam siri Tranformers, Optimus Prime sentiasa mendapat perhatian ramai kerana ia melambangkan ketua kumpulan yang paling berkarisma disertai dengan ciri-ciri pemimpin yang dikagumi. Sehubungan itu tentu ramai yang tertanya-tanya siapakah disebalik Optimus Prime?

Watak Optimus Prime turut diperlengkapkan lagi dengan suntingan suara terbaik Peter Cullen seorang artis suara berkelahiran Canada yang lebih sinonim dengan watak ini berbanding dengan suara-suara lain yang pernah digunakan untuk watak Optimus Prime seperti Neil Kaplan bagi siri Transformers: Robots in Disguise.

Peter Cullen atau nama penuhnya Peter Claver Cullen dilahirkan pada 28 Julai, 1941 di Canada. Suara beliau telahpun digunakan untuk Optimus Prime (dan juga Ironhide) semenjak dari tahun 1980-an lagi bagi siri animasi asal Transformers. Walaupun turut menyumbangkan suara untuk filem-filem dan animasi lain, Peter Cullen lebih banyak menyumbangkan suaranya bagi mewakili watak Optimus Prime ini samada untuk filem animasi, video games malah untuk kesemua filem Transformers daripada 2007 sehinggalah ke 2014. Beliau turut akan mewakiili Optimus Prime lagi untuk filem Transformers yang berikutnya pada tahun 2017!

2007       Transformers     Optimus Prime (Suara)

2009       Transformers: Revenge of the Fallen      Optimus Prime (Suara)

2011       Transformers: Dark of the Moon              Optimus Prime (Suara)

2014       Transformers: Age of Extinction                                Optimus Prime (Suara)

Peter Cullen di taman tema Universal Studio, Orlando.

Selain daripada filem, Peter Cullen turut terlibat dengan video games yang berkaitan dengan Transfomers dihasilkan semenjak dari tahun 2007 lagi seperti berikut;

2007       Transformers: The Game             Optimus Prime

2007       Transformers Autobots                 Optimus Prime

2009       Transformers: Revenge of the Fallen      Optimus Prime

2009       Transformers Revenge of the Fallen: Autobots  Optimus Prime

2010       Transformers: War for Cybertron             Optimus Prime

2011       Transformers: Dark of the Moon              Optimus Prime

2012       Transformers: Fall of Cybertron                 Optimus Prime

2012       Transformers: Prime – The Game             Optimus Prime

2014       Transformers: Rise of the Dark Spark      Optimus Prime

2015       Transformers: Devastation          Optimus Prime

Meletakkan tandatangan pada simen di Optimus Prime Chinese Theater.

Bagi Peter Cullen sendiri mewakili Optimus Prime merupakan watak yang paling digemarinya di mana watak Optimus Prime sendiri yang melambangkan ciri-ciri keberanian, kepimpinan, ketokohan yang membanggakan yang ideal bagi seorang pemimpin. Peter Cullen bukan sahaja membawa watak Optimus Prime di dalam siri animasi dan video games malah filem-filem Transformers dengan jayanya.


Anda mungkin merasakan bahawa Peter Cullen dilahirkan dengan suara yang sebegitu unik untuk membolehkan beliau mendapat peluang menyumbangkan suaranya bagi watak Optimus Prime. Namun realitinya ‘artis suara’ juga menjalankan latihan dengan gigih dan bagi Peter Cullen sendiri ia bermula sebagai DJ radio di Montreal, Canada selain terlibat di dalam rancangan TV kanak-kanak dan pelbagai watak lagi dari tahun 1962. Sehubungan kegigihan itulah beliau berjaya menjadi Optimus Prime dan menjadi inspirasi kepada yang lain. Sekarang tahukah anda siapakah Optimus Prime?




MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog