Isnin, 20 Julai 2015

Ikan Keluar Dari Dinding Rumah

'Queensland lungfish' yang mendiami benua Australia.

Ikan keluar dari dinding rumah mungkin satu kejadian yang pelik di negara kita, tapi ia bukanlah pelik di tempat di mana kejadian ini berlaku. Setelah beberapa tahun kemarau, hujan yang membasahi dinding rumah di Afrika mungkin akan mengejutkan semula ikan-ikan yang tidur di dalam batu-bata yang diperbuat daripada lumpur seterusnya memaksa ikan ini keluar daripada dinding.

Ia merupakan satu kelebihan yang dimiliki oleh spesis ikan ‘lungfish’ juga dikenali sebagai ‘salamanderfish’ yang mempunyai ciri-ciri primitif dan berkait rapat dengan kumpulan ikan pra-sejarah yang lebih dikenali sebagai Osteichthyes. Walaupun kebanyakan ikan-ikan ini telah pupus, namun beberapa spesis ikan ini masih dijumpai termasuk ‘lungfish’.


Keratan ikan yang menunjukkan paru-parunya.

Ikan-ikan lungfish mempunyai keunikan di mana ia mempunyai paru-paru untuk menyerap oksigen terus daripada udara. Sewaktu kecil ikan-ikan ini juga mempunyai insang namun apabila dewasa ia akan hanya mempunyai paru-paru, dan ada juga spesis yang mengekalkan insangnya sehingga dewasa. Saiz paru-paru juga berbeza mengikut spesis.

Terdapat beberapa spesis ikan lungfish mengikut geography daripada Australia sehingga ke Amerika Selatan dengan spesis yang paling terkenal mendiami benua Afrikan. Antara spesis yang dikenali adalah ‘Queensland lungfish’, ‘South American lungfish’, ‘Marbled lungfish’, ‘Gilled African lungfish’, ‘West African lungfish’ dan ‘Spotted African lungfish’.


'Marbled lungfish' yang mendiami Afrika.
'Gilled lungfish' juga mendiami Afrika.

Apabila tiba musim kemarau, ikan-ikan lungfish akan menggali lumpur dan menanamkan diri mereka di dalam tanah. Sejenis mukus dihasilkan untuk memastikan ia kekal lembab dan ikan-ikan ini akan berada dalam keadaan tidur dengan kadar metabolisma serendah 1/60 daripada biasa. Sewaktu inilah ia mungkin secara tidak sengaja termasuk ke dalam bata yang digunakan oleh orang-orang Afrika untuk membuat dinding rumah.

Ikan ‘lungfish’ akan terus berada dalam keadaan tidur selama beberapa tahun (sehingga 4 tahun), dan apabila hujan turun dan membasahi dinding rumah teresbut, ia akan turut mengejutkan ikan-ikan ini. Lendir ikan akan menjadi lembut seterusnya membolehkan ikan bergerak keluar daripada dinding rumah dan merangkak keluar menuju ke sumber air yang berdekatan.

Ikan-ikan lungfish akan kembali semula ke dalam air seperti biasa. Ia mungkin akan digunakan semula untuk membuat dinding rumah pada musim kemarau yang akan datang.


Begitulah keunikan ikan ‘lungfish’ yang diciptakan untuk mengatasi keadaan kemarau yang ‘extreme’ di Benua Afrika yang mungkin berlanjutan selama beberapa tahun. Ia mungkin pelik bagi kita yang tidak pernah melihat kebenaran kisah ini. Jadi jangan lupa tontoni video seperti yang dipaparkan di bawah.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog