Selasa, 7 Julai 2015

Jalan-jalan Cari Makan; ABC - Air Batu Campur

ABC, minuman penuh warna warni kebanggaan Malaysia.

ABC merupakan antara minuman yang menjadi indentiti Malaysia sejak sekian lama. Ia juga dikenali sebagai Air Batu Campur – ABC atau Ais Kacang merupakan minuman popular ketika cuaca panas di waktu tengahari. Namun kini ABC turut dihidangkan sehingga ke waktu malam.

Minuman ini mempunyai variasi yang banyak mengikut kreativiti pembuatnya, maka anda tidak akan mendapati dua ABC dari pembuat yang berbeza mempunyai rasa yang sama, namun mempunyai beberapa asas yang sama iaitu ais (air batu), sirap, gula melaka (palm sugar), susu cair, jagung manis, agar-agar, buah-buahan, cendol dan kekacang. Jadi ia sememangnya gabungan bahan-bahan manis yang mengembalikan tenaga selepas anda menghabiskan tenaga samada bekerja ataupun melakukan aktiviti-aktiviti sukan.


ABC direka mengikut kreativiti pembuat.


Buah-buah menambahkan lagi keunikan kepada ABC.

Hari ini ABC mempunyai variasi yang lebih luas menggunakan bahan-bahan yang lebih moden mengikut selera pengguna. Menggunakan bahan-bahan tambahan yang lebih banyak seperti tambahan ice-cream, sirap coklat, kekacang yang lebih baik dan bebola daripada sagu atau ubi kayu (iaitu bahan untuk membuat ‘bubble tea’). Selain itu juga ia disediakan di dalam bekas yang lebih besar, cantik serta dihiasi bagi menarik selera pengguna.


Bahan-bahan yang digunakan untuk ABC.

ABC menjadi sebahagian daripada ‘must try list’ bagi pelancong-pelancong yang melancong ke Malaysia selain daripada minuman-minuman utama yang lain seperti teh tarik, cendol, laici kang dan beberapa minuman lagi yang menjadi sebahagian identiti unik Malaysia. ABC boleh didapati di kedai-kedai makanan utama atau gerai kecil yang menjual minuman di merata tempat.

Bagi para pengusaha ABC semoga dapat mengekalkan identiti minuman unik ini walaupun ia semakin berubah mengikut zaman. Manakala para peminat diharap dapat terus menyokong minuman popular ini untuk terus berada di pasaran.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog