Rabu, 15 April 2015

Akuarium-akuarium Terkenal di Dunia

Arapaima Gigas
Ikan arapaima merupakan antara spesis akuatik yang dipamerkan di Aquaria, KLCC

Akuarium menjadi salah satu tarikan di bandar-bandar besar di dunia. Selain memberi peluang kepada orang ramai untuk melihat keunikan hidupan akuatik, ia juga menjadi salah satu tempat kajian pemuliharaan hidupan laut, selain daripada tempat pendidikan kepada orang ramai tentang pentingnya hidupan-hidupan ini kepada ekosistem.

Walaupun secara umumnya keunikan akuarium dilihat daripada jumlah hidupan yang terdapat di dalamnya – dan juga spesis-spesis yang jarang disimpan di dalam akuarium. Tetapi apa yang penting sebenarnya adalah usaha yang dijalankan oleh sesuatu pusat akuarium tersebut. Ini kerana tidak semua pusat akuarium dapat menyediakan persembahan yang memberikan informasi yang cukup kepada pengunjung dan kakitangan yang terlatih untuk membantu pengunjung mendapat informasi yang tepat.

Kepesatan teknologi hari ini membolehkan saiz akuarium diperbesarkan dengan sistem pembersihan air, pencahayaan yang cukup, pengawalan suhu, pengudaraan, penapisan air dan peralatan lain yang membolehkan bukan sahaja hidupan air tawar disimpan di dalam akuarium malah hidupan laut juga ditempatkan di dalam akuarium yang bersaiz amat besar.

Terdapat beberapa akuarium di yang terkenal di negara kita antaranya iaitu Akuaria, KLCC; Underwaterworld, langkawi; Oceanarium, Melaka; dan yang paling tertua sekali adalah Tunku Abdul Rahman Aquarium di Zoo Negara, Kuala Lumpur. Sebagai akuarium yang paling moden, Akuaria merupakan pusat akuarium yang terbaik di negara kita dan sedikit sebanyak dapat memberikan kita pengalaman mempelajari tentang kehidupan haiwan-haiwan akuatik dengan lebih dekat.

Jadi untuk lebih menarik lagi mari kita lihat pula beberapa akuarium ternama lain yang terdapat di dunia dan keunikan yang diketengahkannya.

Okinawa Churaumi Aquarium, Okinawa, Japan


Okinawa Churaumi Aquarium ini merupakan pusat akuarium yang mempunyai panel acrylic terbesar di dunia sebelum aquarium di Dubai siap di bina. Mula dibuka pada tahun 2002 sebagai sebahagian daripada acara Ocean Expo Park. Di akuarium ini juga dalam tempoh 3 tahun terdapat 4 ekor pari manta dilahirkan. Selain itu juga ia menyediakan pelbagai lagi kejutan untuk para pengunjung yang datang ke sini.

uShaka Marine Wold, Durban, South Afrika


Berbeza dengan akuarium ini uShaka Marine World yang terletak di Durban, Afrika Selatan direka menerupai kapal karam yang mebuatkan ianya lebih unik. Dibina bersebelahan pantai uShaka dan sebahagian daripada taman tema yang penuh dengan keriangan. Haiwan-haiwan yang ditempatkan di sini juga amat menarik iaitu daripada ikan lumba-lumba sehinggalah kepada kuda laut. Terdapat juga restoran (Cargo Hold) yang menyediakan pemandangan hidupan laut yang unik. Jadi akuarium ini menyediakan lebih peluang hiburan selain daripada menghayati keunikan hidupan laut.

Shanghai Ocean Auarium, Shanghai, China


Dengan kepesatan pembangunan di China tidak hairanlah dengan adanya Akuarium ini untuk menampilkan kehidupan-kehidupan unik di China terutamanya daripada Sungai Yangtze, ini termasuklah haiwan terancam dari sungai tersebut seperti buaya Yangtze, Salamander gergasi selain daripada ‘Chinese water dragon’ dan juga spesis penguin yang luar biasa daripada Antartica. Pusat akuarium ini juga dilengkapi dengan terowong bawah air sepanjang 155 meter untuk tatapan para pengunjung.

Monterey Bay Aquarium, Monterey, California


Monterey Bay Aquarium sememangnya antara akuarium yang terkenal di dunia, mula dibuka sejak tahun 1984 lagi. Ia bukan sahaja berjaya menempatkan lebih daripada 35,000 spesis hidupan akuatik malah menyediakan banyak bahan pendidikan untuk para pengunjung pelajari apabila berkunjung ke sini. Spesis yang ditempatkan di sini termasuklah daripada jenis paus, jerung tukul, ikan pari, ikan tuna biru, ampai-ampai, sardin, belut dan juga memerang laut. Monterey Bay Aquarium amat terkenal kerana ia amat komited sekali dalam misinya dalam memelihara hidupan laut dan memberikan pendidikan kepada orang ramai mengenai keunikan hidupan-hidupan ini.

L’Oceanografic, Velencia, Spain


Akuarium ini terletak di Valencia, Spain dengan struktur bangunan unik yang menyerupai bunga terarai dan merupakan akuarium terbesar di Eropah dan juga merupakan yang terbesar di dunia! Dengan kawsan yang meliputi 110,000 meter persegi. Ia terletak di tengah-tengah komplek futuristic City of Arts and Sciences. Akuarium ini bagaimanapun lebih menekankan kepada haiwan-haiwan daripada tiga ekosistem iaitu Antartik, Artik dan Lautan Mediterranean. Akuarium ini menempatkan kira-kira 45,000 hidupan laut daripada ketiga-kita kawasan yang disebutkan tadi.

Turkuazoo, Instanbul, Turkey


Akuarium Turkuazoo ini dibuka pada tahun 2009 dan dari dana yang disalurkan oleh orang ramai. Ia merupakan pusat kajian marin dan akuatik di rantau tersebut. Akuarium ini terletak di Forum Instanbul Shopping Mall. Keunikannya adalah kerana memiliki 30 zon dengan bahan pameran yang berlainan termasuk satu diantaranya khusus bagi lautan tropika, dan juga hutan banjir (seperti di Akuaria, KLCC), dan pada satu lagi bahagian yang berbeza iaitu hutan-hujan. Ia menempatkan kira-kira 10,000 hidupan laut termasuk ikan pari gergasi, tiger sharks, juga spesis piranha. Ia merupakan tempat yang menarik untuk mempelajari kepelbagaian hidupan laut.

Aquadom, Berlin, Germany


Berbeza dengan Aquadom yang terletak di dalam Radisson Hotel di Berlin, Germany saiznya adalah agak kecil berbanding dengan akuarium-akuarium lain. Namun begitu strukturnya yang dibina secara membulat dengan diameter 11 meter dan berketinggian 25 meter ini mampu menempatkan lebih daripada 2,600 spesis hidupan laut. Terdapat lift ditengah-tengah akuarium ini di mana anda boleh menaikinya sehingga ke atas tangki akuarium tersebut untuk melihat pula keunikan akuarium ini dari atas.

Georgia Aquarium, Atlanta, Georgia


Georgia Aquarium di Atlanta ini merupakan salah satu akuarium terbesar di dunia. Dibuka pada tahun 2005 dengan sumbangan USD250 juta daripada Bernie Marcus, iaitu pemilik Home Depot. Akuarium ini menampilkan beberapa bahagian yang menakjubkan termasuk bahagian Ocean Voyager di mana ia menempatkan ikan yu paus dengan kapasiti tangki sebanyak 24 juta liter air setiap satu.

The Deep Aquarium, Hull, England


Walaupun tidak mempunyai tangki-tangki sepertimana akuarium besar yang lain The Deep Aquarium masih merupakan antara yang terbaik kerana menyediakan program pendidikan yang agak menarik. Ia juga merupakan hasil daripada dana daripada orang ramai untuk menyediakan bahan pendidikan mengenai kehidupan laut. Dibuka pada tahun 2002 dengan antara bahan menariknya adalah 7 spesis jerung selain daripada 3,500 hidupan laut dari pelbagai jenis. Ia merupakan pusat kajian marin yang penting melalui makmal akuatiknya yang moden.

Dubai Aquarium and Discovery Center, Dubai, United Arab Emirates


Sebagai pelengkap kepada semua pembangunan mega di Dubai, ia juga turut dilengkapkan dengan Dubai Aqurium and Discovery Center yang memiliki panel acrylic terbesar di dunia. Selain itu juga ia turut disertakan dengan program-program pendidikan dan acara seperti menyelam bersama di dalam akuarium. Akuarium ini menempatkan lebih daripada 33,000 spesis hidupan laut dengan ruang pameran yang juga tidak kurang seperti di pusat-pusat akuarium yang lain iaitu laluan terowong dan bahagian-bahagian pameran yang berbeza.


Begitulah sebahagian daripada banyak lagi akuarium hebat yang terdapat di dunia. Rata-ratanya yang membezakan keunikan akuarium ini adalah fungsinya dalam memberikan pendidikan kepada orang ramai dan juga usahanya dalam pemuliharaan hidupan akuatik. Sehubungan itu terpulang kepada anda untuk membuat pilihan tentang pusat akuarium manakah yang menjadi pilihan anda – namun pastikan ianya mampu memberikan informasi yang anda perlukan. Mungkin juga terdapat beberapa pusat akuatik yang perlu dikunjungi untuk melengkapkan keperluan tersebut. 



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog