Selasa, 21 April 2015

Semut Pemotong Daun - Atta cephalotes

leaf cutter ants
Semut pemtong daun dengan potongan daun masing-masing.

Semut merupakan serangga yang amat rajin dan sering dijadikan contoh melambangkan kerajinan. Populasi semut yang tinggal dalam sebuah koloni yang besar juga akan bekerja secara bergotong-royong bagi membolehkan koloni tersebut terus membesar dan hidup dengan sejahtera. Selain daripada itu semut juga hidup dalam sebuah kumpulan yang mempunyai struktur yang lengkap daripada pemaisuri, raja, askar, pekerja dan sebagainya. Jadi struktur kemasyarakatan telahpun di amalkan oleh semut sejak jutaan tahun lagi.

Ada satu lagi yang menarik tentang semut yang ingin dipaparkan buat kali ini. Mungkin kebanyakan kita tidak menyedari bahawa semut juga merupakan antara serangga yang mempunyai kemahiran untuk menghasilkan makanan melalui – pertanian!

Leaf cutter ant - cutting
Semut pemotong, melakukan kerja-kerja pemotongan.

Anda mungkin pernah mendengar mengenai semut pemotong daun. Semut ini juga dikenali dengan nama ‘Atta cephalotes’ – juga dari spesis-spesis ‘Atta’ yang lain. Semut pemotong daun tinggal dalam koloni yang besar dengan purata 5 juta ekor di dalam satu koloni. Bagi menampung keperluan makanan semut-semut di dalam koloni ini, kaedah yang terpaling baik adalah dengan menanam sendiri sumber makanan mereka.

Walaupun semut-semut pemotong daun sering dilihat mengangkut potongan-potongan daun kembali ke sarang mereka dengan banyak, daun-daun tersebut bukanlah untuk dijadikan makanan kepada mereka. Daun tersebut adalah digunakan untuk penanam fungus yang merupakan makanan sebenar kepada semut-semut ini.

leaf cutter ants trail
Semut-semut pemotong daun membawa daun balik ke sarang.

Semut-semut pemotong daun ini adakalanya perlu mendapatkan bekalan daun-daun beberapa ratus meter daripada sarangnya – bagi serangga sebesar semut, jarak ini adalah agak jauh. Selain daripada itu, semut-semut ini juga mempunyai kekuatan untuk mengangkat berat 50 kali ganda daripada beratnya sendiri. Semut ini juga mengumpul daun daripada pelbagai bahagian hutan iaitu daripada lantai hutan sehinggalah ke bahagian atas pokok.

leaf cutter ant - fungus
Keadaan ladang fungus yang diternak oleh semut.

Daun-daun yang dikumpulkan di dalam sarang akan dikunyah menjadi halus dan dicampurkan dengan najis semut itu sendiri sebagai baja sebelum dikumpulkan di dalam ruangan penanaman fungus. Fungus yang  dikenali sebagai ‘Leucogaricus gonglypherous’ merupakan fungus yang dibesarkan di dalam ladang semut. Selain daripada fungus, proses penanaman ini juga memerlukan semut menggunakan beberapa jenis bakteria bagi membantu proses penguraian daun dan juga dalam mengawal tumbersaran fungus daripada jangkitan. Semasa proses tumbesaran fungus ini, proses penjagaan akan dilakukan oleh kumpulan semut yang dikhususkan untuk kerja-kerja penjagaan sahaja.


Kemahiran semut-semut ini menanam fungus adalah kemahiran yang telah diamalkan sejak jutaan tahun dahulu. Semut-semut ini juga mungkin terus memperbaiki kaedah penanamannya disepanjang tempoh masa tersebut. Ia sama juga seperti ikan sumpit yang perlu melatih diri mereka untuk menyumpit air kepada serangga – kerana alam hidupan juga adalah amat mencabar.




Free Download



2 ulasan:

Arkib Blog