Sabtu, 25 April 2015

Laman-laman WEB Yang Berguna Untuk Rujukan

Wikipedia the free encyclopedia
Wikipedia merupakan bahan rujukan utama bagi pengguna-pengguna internet.

Kita sering diberitahu yang internet mempunyai seribu satu jawapan bagi setiap persoalan yang kita hadapi namun kerja-kerja mencari maklumat di dalam satu jaringan internet yang terlalu besar adakalanya juga mendatangkan masalah – di manakah jawapan tersebut akan ditemui.

Jawapan yang anda cari sebenarnya bergantung kepada orang lain yang terlebih dahulu memuatkannya di dalam internet. Pendek kata, sekiranya lebih ramai yang menyediakan isi kandungan internet ini maka lebih banyaklah maklumat yang terkandung di dalamnya. Selain itu juga kaedah pencarian, bahasa yang digunakan dan juga baru-baru ini melibatkan juga geografi atau lokasi tempat di mana anda berada.

Bagi memudahkan anda mendapatkan maklumat beberapa laman WEB yang menyediakan bahan rujukan telahpun tersedia di internet. Sekiranya ia tidak mampu menjawab kesemua persoalan anda, mungkin ia masih mampu menjawab sebahagian dairpadanya. Sekiranya anda mendapi persoalan anda itu tiada di dalam internet – mungkin anda pula boleh menyumbangkannya apabila anda menemuinya nanti.

Berikut adalah beberapa laman WEB utama yang dijadikan rujukan;




Merupakan sumber rujukan yang paling terkenal dan dilawati oleh 475,000,000 pengguna setiap hari. Ensiklopedia yang disediakan oleh orang ramai ini mempunyai isi kandungan yang terpaling banyak untuk dijadikan rujukan oleh orang ramai di serata dunia. Selain daripada isi kandungan berbahasa Inggeris ia juga disediakan di dalam bahasa-bahasa lain. Jadi anda boleh mencari bahan di sini atau menyumbangkan bahan anda pula.




Yahoo! Answers berbentuk pertanyaan dan jawapan. Ia mudah sekiranya anda mempunyai persoalan yang sama dengan jawapan yang diajukan sebelumnya. Jawapan yang diberikan pula mungkin kurang tepat atau terdapat pelbagai jawapn yang perlu dipertimbangkan. Namun begitu Yahoo! Answers ini turut digunakan oleh 150,000,000 pengguna setiap bulan. Anda boleh mengajukan soalan atau menyumbangan jawapan untuk pengguna lain.




About seperti juga Wikipedia namun mempunyai antara muka yang lebih menarik. Jadi sekiranya jawapan anda tersedia di sini mungkin ianya akan lebih menarik minat anda untuk membuat rujukan lanjut. Laman ini juga mempunyai liputan tajuk yang agak meluas bergantung kepada pengguna yang menyumbangkan isi sama juga seperti laman-laman yang lain. Ia digunakan oleh 100,000,000 pengguna setiap bulan.




Answers digunakan ole 95,000,000 pengguna setiap bulan dan isi kandungannya disumbangkan oleh pengguna-penggunanya sendiri. Merangkumi pelbagai topik dalam bentuk web kontemporari. Terdapat juga versi mobile (untuk pengguna-pengguna smartphone) atau versi desktop. Sekiranya anda hanya mencari maklumat yang ringkas, maka jawapan tersebut mungkin boleh di dapati di sini.




Juga merupakan kolaborasi pengguna dalam menyediakan bahan rujukan untuk beberapa topik utama seperti; Games, Movie, TV, Komik, Muzik, Buku dan Gaya Hidup (Lifestyles). Menggunakan platform MediaWiki untuk memberikan orang ramai kemudahan dalam menyumbangkan isi kandungan bahan rujukan di internet. Wikia digunakan oleh 85,500,000 pengguna setiap bulan.




eHow menyediakan bahan rujukan yang merangkumi pelbagai topik. Sebahagiannya berbentuk DIY (Do-it-yourself) yang sangat membantu sekiranya anda mempunyai persoalan yang spesifik. Oleh kerana pengguna eHow yang semakin bertambah ia juga disediakan dalam beberapa versi; US, UK, Espanol, Brasil, dan Deutshland. Pengguna yang menggunakan eHow adalah 65,000,000 sebulan.




Reference adalah laman web sebahagian daripada Dictionary.com yang memberikan tumpuan kepada bahasa Inggeris dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Namun begitu laman ini mempunyai bahan rujukan yang berkualiti kerana ia dikendalikan secara profesional oleh kakitangan yang terlatih. Terdapat sekitar 59,000,000 pengguna setiap bulan.




Seperti juga wikipedia, WikiHow adalah hasil daripada kerjasama orang ramai. Namu begitu WikiHow mempunyai tema yang agak menarik dengan menjurus kepada bagaimana sesuatu perkara dilakukan. Sehubungan itu ia menjadi satu laman yang agak penting bagi pengguna-pengguna di seluruh dunia bagi mendapatkan jawapan; bagaimana? Pengguna yang menggunakan WikiHow pula adalah sekitar 58,000,000 orang setiap bulan.




GoogleBooks memudahkan pencarian buku dan ada diantara buku-buku ini menyediakan bahan bacaan secara online di GoogleBooks sebelum anda membelinya. Sekiranya anda ingin membuat rujukan awal sebelum membeli buku-buku tersebut atau pemeriksaan ringkas isi-sis yang dikongsikan untuk buku tersebut di sini. GoogleBooks pula mempunyai pengguna sebanyak 30,000,000 setiap bulan.




StackExchange pada mulanya menyediakan ruangan bagi para programmer untuk bertanya dan memberikan jawapan. Namun apabila ianya semakin membesar dan lebih ramai pengguna, ruangan pertanyaannya kini merangkumi topik-topik lain termasuk Matematik, Home Improvement, Statistik juga mengenai Bahasa Inggeris. Ia mirip kepada Yahoo!Answers dan mempunyai penggunanya yang tersendiri. Jumlah pengguna yang menggunakan StackExchange setipa bulan adalah sekitar 23,000,000 orang.




HubPages juga merupakan hasil sumbangan artikel daripada orang ramai yang merangkumi pelbagai topik. Terdapat banyak artikel yang mempunyai persamaan di dalam HubPages, namun anda boleh melihat semua tajuk yang berkaitan daripada tajuk-tajuk yang berkait rapat. Apa yang anda perlu lakukan adalah memilih artikel yang memberikan jawapan yang diperlukan dengan tepat. Pengguna yang menggunakan laman web ini pula adalah mencapai sehingga 22,500,000 orang setiap bulan.




Satu lagi laman rujukan yang diselenggarakan secara professional dan mempunyai bahan rujukan yang berkualiti. Turut menyediakan apps yang boleh digunakan melalui iPhone dan Android. Ia merupakan laman yang menyediakan bahan yang menarik dan terdapat banyak isi yang disediakan dengan bercorak interaktif serta video dengan channel YouTube nya sendiri. Ia memberikan kemudahan kepada 21,000,000 pengguna setiap bulan.




Merupakan laman web rujukan yang lebih bercorak interaktif. Bahan yang disediakan juga adalah berkualiti merangkumi pelbagai topik menarik dengan sumber-sumber bahan yang juga menarik. Ia merupakan sebuah perpustakaan internet yang besar dan menyediakan bahan rujukan yang sangat berguna. Sekiranya anda ingin membuat sebarang rujukan penting pastikan ia menjadi sebahagian tempat rujukan bagi anda nanti. Pengguna untuk laman ini pula mencapa sehingga 19,000,000 orang setiap bulan.




ChaCha lebih mirip dengan format Yahoo!Answers yang berkonsepkan pertanyaan dan soalan diberikan oleh pengguna-pengguna yang lain. Ia kelihatan lebih menarik berbanding Yahoo!Answers namun terlalu banyak mengandungi iklan yang mungkin sedikit mengganggu. Naum begitu ia masih menjadi salah satu laman yang menyediakan ruangan rujukan yang berguna. Pengguna bagi laman ini pula adalah sekitar 18,000,000 setiap bulan.




Squidoo merupakan kumpulan artikel yang dikongsi oleh orang ramai juga. Kini Squidoo telahpun bergabung dengan HubPages bagi meluaskan lagi isi kandungannya. Oleh kerana ia memberikan peluang kepada orang ramai untuk menyumbangkan artikel-artikelnya ia mempunyai banyak isi yang mungkin mempunyai isi kandungan yang sama. Namun begitu ia tetap menjadi salah satu bahan rujukan yang terkenal juga. Terdapat sekitar 17,000,000 pengguna Squidoo setiap bulan.

Itulah dia beberapa laman WEB penting yang menyediakan anda bahan rujukan yang boleh digunakan 24 jam sehari sekiranya anda ingin mencari sebarang maklumat yang penting. Namun begitu sekiranya anda mendapapati bahan yang anda cari tidak tersedia di sini maka anda bolehlah menyumbangkannya pula apabila anda menemuinya nanti bagi membantu pengguna-pengguna yang lain pula. Adalah lebih baik sekiranya anda dapat memanfaatkan isi kandungan internet dengan baik dan membantu pengguna yang lain tentang penggunaannya. Sekian, Terima kasih.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog