Khamis, 23 Julai 2015

Kesan Sebenar Bencana Alam

Tinggalan Tambora iaitu kawah berukuran 6 km diameter.

Bencana alam merupakan salah satu fenomena yang sukar diduga dari segi akibat kemusnahan yang berlaku semasa bencana mahupun selepas bencana melanda. Kemusnahan yang berlaku pada jumlah yang sebegitu besar biasanya akan menyebabkan lebih banyak kemusnahan yang melanda berikutnya. Namun begitu usaha manusia sehingga ke hari ini sedikit sebanyak dapat membantu dalam mengurangkan kehilangan nyawa.

Terdapat banyak bencana alam yang mungkin melanda daripada letusan gunung berapi, gempa bumi, tanah runtuh, banjir besar, ribut taufan, puting beliung sehinggalah kepada kemarau kesemuanya boleh mengakibatkan kesan kemusnahan besar-besaran. Apa yang membimbangkan adalah bukan sahaja kesan semasa bencana, malah adalah kesan selepas bencana yang mungkin lebih hebat dan berpanjangan dan adakalanya meliputi kawasan yang lebih luas menjangkau diluar kawasan bencana itu sendiri.


Lahar adalah sebahagian daripada letusan gunung berapi.
Debu dan asap dari letusan Gunung Pinatubo pada 1991.

Kesan lepas bencana yang pernah melanda dunia adalah letusan gunung berapi Tambora di Indonesia yang berlaku pada April 1815 dimana letusan daripada gunung berapi ini mengakibatkan kesan berpanjangan dan dikatakan memberi kesan pada perubahan suhu dunia untuk tahun tersebut 1815 dan juga tahun berikutnya 1816. Ia menyebabkan salji turun pada musim panas dan tahun tersebut dikenali sebagai – tahun tanpa musim panas, memusnahkan tanaman serta menyebabkan kebuluran di serata dunia.

Walaupun letusan Gunung Berapi Tambora tidak begitu terkenal seperti Krakatau yang berlaku pada tahun 1883 pada jarak 900 batu daripada Gunung Tambora yang hanya dapat dilihat melalui hasil kajian para pengkaji gunung berapi untuk lebih memahami fenomena ini. Letusan Krakatau bagaimanapun banyak membantu dalam memahami kesan letusan besar gunung berapi yang juga dikenali sebagai “super volcano” dengan bukti catatan yang ditinggalkan. Namun begitu letusan Krakatau yang dikatakan menyebabkan bunyi yang terpaling kuat ini tidaklah sebesar letusan yang berlaku pada Tambora.


Jarak jangkauan debu daripada letusan Tambora.

Letusan Gunung Tambora meninggalkan kawah berukuran 6 km diameter dan sedalam 700 meter dalam bukan sahaja memusnahkan isi pulau di mana ia berada dalam sekelip mata malah isi pulau-pulau yang berhampiran juga. Abu yang dikeluarkan dari gunung berapi ini turut sampai ke Borneo dengan ketebalan 1cm yang berada pada jarak 500 km dari gunung tersebut.

Kemusnahan persekitaran gunung berapi tersebut mungkin berlaku dengan sekelip mata. Namun kawasan yang berhampiran seperti separuh daripada Pulau Jawa terus mengalami kematian tanaman, kematian ternakan dan kekurangan sumber makanan. Ia merupakan bencana susulan yang lebih besar daripada saat gunung itu sendiri meletus. Apabila berlaku kematian, yang mengikuti selepasnya adalah wabak penyakit.


Gunung Berapi St. Helens, USA, 1980.

Debu yang dikeluarkan dari gunung berapi ini turut mengakibatkan keadaan cuaca yang berbeza di seluruh dunia. Malah ia turut mengganggu penuaian hasil tanaman pada tahun tersebut yang menyebabkan hura-hara tanpa bekalan makanan yang cukup sehingga ke Eropah.


Setelah 200 ratus letusan Tambora berlaku, para pengkaji masih terus cuba memahami perkara sebenar yang melanda semasa bencana tersebut berlaku. Pemahaman ini mungkin dapat mengurangkan kesan kemusnahan yang akan dihadapi untuk masa-masa akan datang. Walaupun manusia tidak dapat menghalang fenomena sebegini daripada berlaku, namun kita sedikit sebanyak mampu bersedia untuk menghadapi kesan bencana dengan lebih baik.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog