Sabtu, 25 Julai 2015

Keunikan Dunia Haiwan Ular Terbang

Ular terbang berbentuk pipih semasa meluncur di udara.

Ular terbang bukanlah satu dongengan atau cerita rekaan. Ular terbang merupakan ular yang wujud dan mendiami kawasan serata Asia Tenggara, Selatan India dan Sri Lanka sehingga ke bahagian Selatan China. Ia merupakan ular yang bersaiz sederhana dan mempunyai bisa yang kurang kuat yang hanya digunakan untuk membunuh binatang-binatang kecil yang dijadikan sebagai makanan.

Ular terbang tidaklah boleh terbang seperti burung sebaliknya hanya meluncur seperti binatan-binatang meluncur yang lain seperti tupai terbang atau cicak terbang. Namun begitu ular terbang mempunyai keupayaan meluncur yang lebih baik berbanding dengan tupai terbang kerana mampu mengawal bentuk badannya dengan baik untuk mendapat jarak luncuran serta navigasi yang lebih baik.

Chrysopelea ornata
Ular terbang - Chrysopelea ornata.

Ular terbang menghabiskan masanya berada di atas pokok (arboreal) dan jarang sekali turun ke tanah, malah ia juga jarang meluncur melainkan apabila perlu – terutama apabila terancam. Jadi sebab itulah kehadirannya jarang dikesan. Memburu haiwan-haiwan kecil daripada rodensa (seperti tikus dan tupai), cicak, katak, burung dan kelawar. Bisanya yang lemah dan tidak membawa maut kepada manusia. Ia juga merupakan haiwan diurnal (memburu pada siang hari).

Speseis ular-ular terbang ini berukuran antara 61 centimeter (2 kaki) sehingga 1.2 meter (4 kaki) dan terdapat beberapa speseis ular terbang yang diketahui. Speseis yang terbesar adalah ‘golden tree snake’ atau ‘ornate flying snake’ (Chrysopelea ornata) yang boleh mencapai ukuran sehingga 4 kaki. Walaupun mempunyai nama golden tree snake, ia mempunyai warna yang berbeza-beza daripada hijau dan ada juga yang mempunyai warna oren-kemerahan.


Bentuk badannya digunakan untuk mengawal luncuran.

Paradise tree snake’ (Chrysopelea paradisi) pula merupakan ular yang bersaiz sederhana, iaitu boleh mencapai saiz sehingga 3 kaki dan popular kepada perdagangan haiwan peliharaan Eropah. Warnanya kehitaman dengan warna hijau. Terdapat juga tompokan warna-warna seperti merah, oren dan kuning di bahagian belakang ular ini. Namun sebahagiannya mungkin hanya dipenuhi dengan warna hijau sahaja tanpa tompokan warna-warna lain.

Twin-barred tree snake’ atau ‘banded flying snake’ (Chrysopelea pelias) merupakan speseis yang paling kecil dengan panjang sekitar 2 kaki mempunyai warna kelabu gelap. Keseluruhan badannya terdapat gelang kecil bewarna merah atau kuning dan juga hitam. Ia juga merupakan speseis yang jarang ditemui dan tidak mampu meluncur dengan baik berbanding C. Paradisi.

Manakala terdapat 2 lagi speseis yang jarang dikaji adalah ‘Moluccan flying snake’ (Chrysopelea rhodopleuron) yang mendiami kawasan Ambon di Sulawesi, Indonesia dan ‘Sri Lankan flying snake’ (Chrysopelea taprobanica) dari Sri Lanka.

Gambar dekat 'ornate flying snake'.

Ular-ular terbang ini juga mendapat perhatian daripada para pengkaji fizik termasuklah United States Department of Defense untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi penerbangan ular ini. Antara kajian terbaru adalah dijalankan oleh University of Chicago yang mendapati hubungan antara saiz dan kemampuannya untuk terbang di mana ular yang bersaiz kecil mampu menjangkau jarak yang lebih jauh.

Ia mungkin berada pada tahap yang masih baru mengenai kajian terhadap ular ini. Namun pergerakan dan luncuran ular ini jauh berbeza dengan haiwan-haiwan meluncur yang lain seperti tupai terbang ataupun cicak terbang. Kebolehannya untuk menjadikan badannya berbentuk pipih dan gerakan ekor yang membantu perubahan jarak dan haluan luncuran.

Begitulah serba sedikit mengenai ular terbang ini. Jadi anda tidak perlu merasa hairan sekiranya melihat ular terbang) sekiranya anda tidak pernah melihatnya selama ini. Cuma diharap ia akan terpelihara dan lebih banyak kajian dapat dijalankan terhadapnya nanti.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog