Tuesday, March 8, 2016

Sejarah Rekaan Peralatan Pembersih Hampagas (Vacuum Cleaner)

Roomba, mesin pembersih hampagas robotik tanpa pengawasan.

Sejarah rekaan sesuatu peralatan merupakan perkara yang penting untuk diketahui. Melalui kisah ini kita dapat melihat bagaimana perubahan sesuatu barang tersebut sehingga ke tahap yang lebih baik seperti yang kita lihat pada hari ini. Di sini kita mengambil pembersih hampagas sebagai contoh sahaja di mana, kesemua barangan dan peralatan lain adalah dihasilkan melalui proses yang seakan-akan sama sahaja.

Pembersih hampagas direka lebih awal iaitu sekitar 1860-an bagi tujuan untuk membersihkan isi rumah (kebiasaannya adalah karpet yang menyimpan habuk). Pada mulanya Daniel Hess mencipta peralatan yang dipanggil sebagai “carpet sweeper”, yang menggunakan berus untuk menarik habuk dari carpet. Ia bagaimanapun tidak dihasilkan secara komersil.

Beberapa rekaan lain turut dihasilkan oleh Ives W. McGaffey, yang mereka “Whirlwind” yang menggunakan kipas yang dipusingkan menggunakan tenaga manusia.  Ia agak janggal digunakan namun – ia mungkin merupakan satu-stunya peralatan yang ada pada masa tersebut, dan mendapat jualan yang lebih baik. Ini diikuti pula dengan “Grand Rapids” yang direka oleh Melville R. Bissell.
Tidak kurang juga John S. Thurman dari St. Louis, Missouri yang mencipta "pneumatic carpet renovator" yang menggunakan tenaga ‘gasoline’, ia merupakan peralatanyang menghembuskan habuk ke udara dan tidak pula mengumpul habuk-habuk tersebut.

Whirlwind yang direka oleh Ives W. McGaffey.

Contoh rekaan yang dipatentkan.

Corinne Dufour memperbaiki rekaan pada “carpet sweeper” dengan menggunakan motor elektrik dan span basah untuk menangkap habuk. Manakala Hubert Cecil Booth dari England pula mencipta peralatan vakum pertama menggunakan enjin bermotor. Ia bersaiz amat besar dan perlu menggunakan kereta kuda untuk memindahkannya.

Walter Griffiths mencipta peralatan vakum mudah alih yang pertama, namun ia masih menggunakan tenaga manusia sebagai sumber kuasanya. Kemudian satu lagi rekaan yang penting dihasilkan adalah “Domestic Cyclone” oleh James B. Kirby, yang menggunkan air untuk mengumpul habuk-habuk yang disedut dari karpet.

Peralatan pembersih hampagas (vacuum cleaner) yang menggunakan motor elektrik pertama adalah dihasilkan oleh James Murray Spangler dari Canton, Ohio. Ia dikira sebagai pembersih hampagas (vacuum) pertama yang menggunakan motor elektrik, mudah alih dan mengumpulkan habuk dalam satu masa.

Contoh peralatan awal dan moden. 

Vacuette, antara mesin tidak menggunakan elektrik.

'Domestic Cyclone' menggunakan air untuk mengumpul habuk.

James Murray Spangler

Bekerja sebagai pembersih (janitor) di sebuah pasaraya, tugasnya adalah membersihkan karpet yang dilakukan menggunakan kaedah biasa – memukul, menyapu dan menggunakan peralatan-peralatan yang ada. Oleh kerana alahan terhadap asthma, beliau mencari kaedah yang dapat mengelakkan dirinya terdedah kepada habuk semasa melakukan kerja-kerja tersebut.

Semasa menggunakan peralatan-peralatan lain, terfikir olehnya sekiranya peralatan tersebut menggunakan kipas yang seperti yang digunakan di syiling tempat beliau bekerja. Dari sinilah beliau memulakan proses rekaannya mencipta peralatan menggunakan kipas elektrik.

Rekaan beliau tidak berjalan dengan mudah, kerana pada mulanya peralatan tersebut hanya mampu menyedut habuk, namun ianya beterbangan di udara. Beliau kemudiannya menggunakan sarung bantal untuk mengumpul habuk-habuk yang disedut dan dikumpulkan.

Rekaan tersebut dipatent dan dijual kepada syarikat William Henry Hoover. Di mana sehingga ke hari ini syariakt tersebut masih lagi menghasilkan pelbagai jenis dan model pembersih hampagas (vacuum cleaner).

Mesin pembersih menggunakan teknik Cyclone dari Dyson.

Pembangunan Berterusan

Dari rekaan inilah saiz dan bentuk peralatan ini terus berubah dari semasa ke semasa. Teknologi yang digunakan pada pembersih hampagas juga adakalanya turut digunakan pada mesin-mesin yang lebih besar seperti pembersih ‘cyclone’, yang biasa digunakan untuk mengumpul partikel yang beterbangan di dalam industri perkilangan/ pembuatan.

Hari ini pembersih hampagas digabungkan dengan teknologi perkomputeran yang membolehkan mesin tersebut melakukan kerja-kerja pembersihan dengan sendiri tanpa pengawasan manusia. Teknologi robotik yang digabungkan bersama dengan mesin pembersih ini telah dimulakan sejak lewat 90-an dan awal tahun 2000 lagi. Antara mesin pembersih robotik yang paling terkenal adalah Roomba, Neato, dan bObsweep.


Kebiasaan mesin pembersih hampagas hari ini.


Ianya sangat menarik melihat bagaimana sesuatu perkara mula dicipta. Ia biasanya bermula dengan pelbagai kekurangan, kecatatan dan sebagainya. Namun kita dapat lihat betapa ia merupakan salah satu rekaan penting digunakan hampir di setiap rumah. Apa yang penting di sini, ia direka oleh seorang yang menginginkan perubahan tanpa menanti ianya dilakukan oleh orang lain. Anda boleh jadi siapa sahaja untuk mencipta sesuatu yang dapat memudahkan diri anda sendiri ataupun orang lain di sekeliling anda.



Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...